virtual reality

Cardboard compleet in eigen stijl

Virtual Reality is meer dan hype, het is een miljardenindustrie die steeds groter wordt in omvang en invloed. De mogelijkheid om een eenvoudige Google Cardboard om te toveren naar een eigen VR headset met de huisstijl van een bedrijf, inclusief de juiste kleurstelling, bedrijfslogo en verpakking op maat speelt een belangrijke factor in het succes van Virtual Reality. Het is een symbiotische relatie; de VR industrie groeit door de populariteit van unieke Cardboard designs, en bedrijven spelen in op de aanlokkelijke trend van VR. Wat is er zoal mogelijk met custom design Google Cardboard, en wat bedenken de trendsetters?

 

De Google Cardboard

Voor degene die nog niet zo bekend zijn met mobiele VR is het goed om in het kort het fenomeen Google Cardboard uit te leggen. In 2014 kwam Google met een smartphone houder van karton met twee plastic lenzen. Door je eigen smartphone in deze houder te steken, en de juiste apps te draaien kun je Virtual Reality ervaren op een zeer laagdrempelige wijze. Met meer dan tien miljoen verkochte exemplaren is de Google Cardboard wellicht het meest verkochte “hardware” product dat Google ooit op de markt heeft gebracht. Naast Google zijn ook andere bedrijven aan de slag gegaan met hun eigen smartphone houder van karton.

 

Creatief met karton

Op de basisschool hebben we geleerd hoe veelzijdig een stukje karton kan zijn. Door het te vouwen, knippen en plakken kun je snel prachtige objecten en vormen maken. Karton is een duurzaam product, het is te recyclen en de investering ligt betrekkelijk laag. Je kunt tijdens evenement eigen smartphones gebruiken waar de juiste software al op geïnstalleerd is, je kunt de Cardboard houder met bedrukking daarna weggeven voor later gebruik. Een Google Cardboard lijkt eigenlijk best veel op de kijkdoos die we vroeger allemaal van een lege schoenendoos hebben gemaakt, zelfs met 3D beeld!

 

Bedrukken van Google Cardboard

Een eenvoudige Cardboard houder ziet er direct al interessant uit. Het simpele design is opvallend efficiënt en effectief. De basis is een platte bouwplaat van karton met voorgesneden onderdelen. Vrijwel elke centimeter karton wordt slim gebruikt. Karton is net als papier ook eenvoudig te bedrukken, met de juiste software kan een bedrijfslogo, en zelfs de complete huisstijl compleet op de Cardboard worden bedrukt. Met een nette print op een degelijk stuk karton kun je voordelig een perfect relatiegeschenk maken.

 

Relatiegeschenk van deze tijd

Door een VR Cardboard met bedrukking in te zetten scoor je als onderneming beter, denk bijvoorbeeld aan:

 

  • Presentaties op beurzen en evenementen
  • Combinatie met VR website voor thuisgebruik
  • Volgen van live events zoals een concert
  • Inhaken op populaire trends en games bij jongeren
  • Educatie via gesponsorde Cardboard houder

 

De combinatie van een bedrukte Cardboard VR bril en de juiste content is de sleutel naar succes. Je kunt zelf content laten maken, of bestaande VR video en fotografie verzamelen. Een goed doordacht totaalconcept werkt het beste.

Verpakking hergebruiken

Recycling is hot, door duurzame en afbreekbare materialen te gebruiken scoor je direct bij het publiek, het is ook beter voor het milieu. Om aandacht te trekken in de schappen van de supermarkten en de retail sector wordt er vaak veel materiaal gebruikt. Het is zonde om al dit materiaal verloren te laten gaan, diverse merken maken slim gebruik van herbruikbaar karton met opdruk om in te haken op de VR hype.

 

Coca Cola

Als er een nieuwe trend is kun je er zeker van zijn dat Coca Cola er iets mee doet. Hoe geheimzinnig de fabrikant ook doet over het recept van hun cola, met alleen maar bruin, bubbelend suikerwater win je de strijd niet. Slimme ontwerpers hebben een verpakking van karton zo ontworpen dat je er een VR bril van kunt maken. In combinatie met twee goedkope plastic lenzen maak je van een cola verpakking een VR headset. Uiteraard met de merknaam en kleurstelling prominent op de Cardboard houder, zichtbaar voor alle omstanders.

 

Budweiser

Er zijn niet zoveel grote bierbrouwers in de wereld, er zijn wel ontelbaar veel merken bier op de markt. Budweiser is een typisch merkbier. Net zoals Heineken, Amstel of Bavaria hun eigen fans hebben, straalt Budweiser samen met merken als Coors het gevoel van saamhorigheid uit, lekker een biertje drinken met je vrienden terwijl je naar een American Football match kijkt. Een 360 graden sportwedstrijd is uiteraard nog veel interessanter, daarom is er de Budweiser VR bril ontworpen. In tegenstelling tot het ontwerp van Coca Cola doet deze Cardboard dienst als VR bril en houder voor bierblikken, daarmee zijn het echte “Beer Goggles” ofwel een Bier Bril.

 

McDonald’s

Zonder marketing gericht op kinderen was McDonald’s nooit zo groot geworden, wie kent niet het beroemde “Happy Meal”. Het cadeau in de kartonnen verpakking is doorgaans belangrijker dan de McNuggets en frietjes, met een speciale editie van het kartonnen doosje kun je de verpakking ook als VR bril gebruiken. De opvallende rode kleur is uiteraard aanwezig, inclusief de vrolijke glimlach van McDonald’s. De fast food gigant weet hiermee op te vallen zonder de aandacht teveel te vestigen op de bekende “Gouden Bogen” van het normale logo. Bij marketing voor kinderen moet je altijd extra goed letten op het uitdragen van de juiste boodschap, McDonald’s heeft dat heel goed begrepen.

 

Google

In dit lijstje mag Google zelf ook niet ontbreken, zij hebben een patentaanvraag ingediend voor een smartphone verpakking die ook te gebruiken is als VR bril. Steeds meer smartphone fabrikant hebben VR headset ontwikkeld zoals de Gear VR van Samsung, Google houdt het bewust heel eenvoudig met een kartonnen verpakking die tevens dienst doet als VR bril.

Combinatie van Cardboard en Content

Een eigen design houder is een kostbare zaak. Een standaard Cardboard laten bedrukken geeft ook veel impact, met een interessant prijskaartje. Je kunt alleen een Cardboard op maat laten maken, dat is wel beperkt. Door het te koppelen aan unieke content zoals een virtuele tour, 360 graden video’s of een VR game bied je de klant een uniek relatiegeschenk met een praktische functie. De mogelijkheden van Virtual Reality met bedrukte Cardboard houders zijn onbegrensd.

 

About admin